Power Pauze

Ruimte en Aandacht

Misschien heb je er wel eens bij stilgestaan dat de ruimte tussen de sterren dezelfde ruimte is als de ruimte tussen atomen. Alles verschijnt in die ruimte, ook jij. Zonder die ruimte zou niets kunnen bestaan, het is hetgeen wat alles draagt en wat alles met elkaar verbindt. Als je die ruimte in jezelf toelaat en betreedt, wordt het stil. Mogelijk lijkt het eerst wat leeg, maar als je dieper kijkt, zal je zien dat die ruimte in wezen liefde is.

 

Inleiding
Alles heeft ruimte nodig om te groeien. Kijk maar eens naar een boom; zodra een boom ruimte heeft zal hij gaan groeien, maar als er te weinig ruimte is zal hij klein blijven, of sterven. Ruimte is in wezen een voorwaarde om te kunnen groeien en leven. Dit principe van ruimte kan je in alles om je heen terugzien. Op je werk, bij kinderen, of in de kleine dagelijkse bezigheden. Zo zal je op  je werk beter kunnen ontplooien als je wat ruimte krijgt van je leidinggevende en kunnen kleine kinderen bloeien als ze ruimte krijgen om te spelen en te experimenteren.

Ruimteprocessen vinden niet alleen in je omgeving plaats, maar ook in jezelf. Zo heeft stress bijvoorbeeld vooral te maken met een gebrek aan ruimte in jezelf, een gebrek aan innerlijke ruimte. Als er geen, of weinig innerlijke ruimte is, voelt de tijd en dingen die je daarin moet doen aan als een aaneengesloten stroom van druk. Het is alsof de tijd in elkaar wordt gedrukt, alsof er geen ruimte meer zit tussen de seconden, minuten en uren.

Mindfullness gaat over het terugwinnen van je innerlijke ruimte door je aandacht te brengen naar alle zaken die je innerlijke ruimte schijnen te vullen. Als je innerlijke ruimte zich maar blijft vullen met zaken en uiteindelijk dicht slibt, krijg je daar vroeg of laat last van. Dat dichtslibben gaat geleidelijk; eerst is er bijvoorbeeld een gevoel dat je iets ‘moet.’ Als dat gevoel van ‘moeten’ blijft aanhouden ontstaat er een gevoel van onrust. Het gevoel van onrust groeit langzaam uit tot een constant gevoel van spanning en haast. Als die spanning te lang duurt wordt het stress (en als je te lang stress hebt word je ziek.)

Stress is tegenwoordig een heel veel voorkomend probleem, zelfs jongeren hebben er al last van. Blijkbaar doen we iets niet goed en is de kennis over de functie van onze innerlijke ruimte op de achtergrond geraakt. Om stresssymptomen te voorkomen kan je een hele krachtige oefening doen, namelijk:

Power-Pauze

1.   Adem een keer diep in en lang uit, wees tevreden met wat je net hebt gedaan en sluit het af met dankbaarheid.

2.   Adem een keer diep in en lang uit, geniet gewoon even van de stilte.

3.   Adem een keer diep in en lang uit, verwelkom het volgende wat je gaat doen met een glimlach.

 

Op deze manier creëer je, op een eenvoudige manier ruimte tussen je handelingen. Die ruimte is van essentieel belang voor je gezondheid.

Naast de dingen die we allemaal ‘moeten’, zijn er nog twee belangrijke ‘vullers’ van onze innerlijk ruimte: denken en voelen. Denken en voelen uiten zich op vele verschillende manieren, maar als je goed kijkt naar je neigingen en behoeften om je innerlijke ruimte te vullen, dan zal je zien dat ze altijd terug zijn te leiden naar je gedachten en gevoelens over jezelf, anderen en de wereld. Ook je zogenaamde ‘moeten’ is te herleiden naar je gedachten en gevoelens over jezelf, bijvoorbeeld jezelf in relatie tot je werk.

Het schoonhouden van je innerlijke ruimte, wat de kern van mindfulness is, is dan ook heel gezond en nuttig. Het voorkomt veel ellende, het maakt je helderder en daardoor mogelijk gelukkiger in het leven. Je ruimte schoonhouden kan je doen met meditatie en aandacht voor je handelen. Aandacht voor je handelen is: bewust worden van wat je doet.  Dit zou je vanavond een kunnen proberen door met aandacht champignons te snijden. Probeer zo min mogelijk bezig te zijn met anderen gedachten, zoals de planning van morgen. Observeer eens hoelang je je aandacht alleen bij het snijden van groenten kan houden.

Maar wat is aandacht eigenlijk?

De hele tekst lezen en oefening doen? Meld je dan aan en krijg direct toegang tot het uitgebreid achtergrond verhaal, tips en suggesties om te doen en een geleide meditatie voor: €9,95
De oefening bestaat uit 9  A4-tjes als PDF en een audio-bestand met een geleide meditatie.