Eén worden met je adem

 

Misschien is het je wel eens opgevallen dat er tussen je ademhalingen een kleine pauze zit. Precies op het punt tussen je uitademing en je inademing is er even niets, is het stil. Heel even ben je in het hart van je zijn. Een fractie van een seconde val je samen met dat wat je werkelijk bent; levende stilte. Het is in die stilte, in dat onpeilbare bewegingsloze moment, dat de controle wegvalt en het leven als vanzelf stroomt.

Die kleine adempauze zit overigens ook tussen de in- en uitademing, het zit aan beide zijden. Misschien is het je nog nooit opgevallen, maar die pauze zit er echt. Kijk maar eens goed naar je eigen ademhaling, je zult het zeker ontdekken. Als je alert wordt op dat kleine moment wordt het vanzelf, zonder dat je je ademhaling ‘gaat manipuleren’, groter en dieper.

Zonder dat je er bewust van bent raak je bij elke ademhaling heel even de bron van het leven aan, je raakt het Zijn zelf aan. Uit die stilte, uit deze bron komt als vanzelf de volgende ademhaling op. Als je inademen als leven of creatie ziet, zou je ook kunnen zeggen: uit die bron, uit stilte komt leven en creatie als vanzelf op.

Uitademing zou je dan kunnen zien als de ontspanning, de overgave van leven en creatie aan diezelfde stilte. Uitademen betekent: niets vasthouden en het leven en de creatie niet claimen, maar overgeven aan de bron waaruit het ontsproten is.

Ademen is een oneindige cyclus van creatie, stilte en overgave.

In de volgende meditatie worden we niet alleen de ademhaling gewaar, maar worden we ook één met de ademhaling. Eén worden met de ademhaling is gelijk aan één worden met het leven. Eén worden is synoniem voor ‘heel worden’; totaal en volledig aanwezig zijn.

Onder de meditatie staat ook een verkorte versie, vier ademhalingen ( is 1 minuut ) die je overal en altijd kan doen. Het zal je helpen om, in alle situaties, dichterbij jezelf te blijven.

Eén worden met je adem

Ga lekker zitten, ontspannen en alert

Adem 6 keer diep in en lang uit. Een beetje extra zuurstof in je lichaam is heel gezond.

Adem dan zacht en diep in en uit en laat alle spanning in je lichaam los, je voeten, je benen, je handen, je schouders, je hoofd en het gebied rond je ogen

Adem zacht in en voel hoe de zuurstof je buik en longen vult,
Voel hoe, op de uitademing, alles nog dieper ontspant

Adem zacht in
Adem zacht uit
Wees je gewaar van de stilte tussen je ademhalingen
Even is er niets

Adem zacht in
Adem zacht uit en zak in de stilte die er is tussen je uitademing en inademing

Adem zacht in
Adem zacht uit en zak nog dieper in de stilte

Breng dat wat je nu als jezelf ervaart, dichter naar je adem
Verklein de ruimte tussen jezelf en de adem
Kom bij elke ademhaling dichterbij
Maak de ruimte nog kleiner
Kruip in je adem
Kom nog dichterbij
Laat jezelf samenvallen met je adem

Wordt één met de stilte

Je bent die stilte

Rust daar…

Verkorte versie van 1 minuut, die je overal en altijd kunt doen. (ook als je onder de mensen bent.)

Ontspan je lichaam, ontspan je hoofd en je ogen.

  1. Adem zacht en diep in
    Adem zacht uit en laat jezelf in de ontspanning vallen
  2. Adem zacht en diep in en voel hoe de zuurstof je lichaam vult
    Adem zacht uit en word één met de ontspanning en stilte
  3. Adem zacht in en verklein de ruimte tussen jezelf en je adem
    Adem zacht uit en voel de stilte als er even geen adem is
  4. Adem zacht in en word één met je adem en voel hoe de stilte je lichaam instroomt
    Adem zacht uit en geniet van de stilte die je bent

 

Interesse in meer?

Kijk dan eens naar ons jaarprogramma. Zonder verdere verplichtingen kan je gewoon dat doen wat voor jou goed voelt.

Je kan op elke moment beginnen!
Zodra je je hebt aangemeld krijg je toegang tot alle onderdelen.

Lees meer en meld je aan

Als je nog vragen of opmerkingen hebt je mag me altijd mailen.

Leonard Jan Kaniok